طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ

چرا محصول تولیدی شما به کاتالوگ نیاز دارد؟

کاتالوگ کتابچه‌ای است با مضمون معرفی محصولات و خدمات، راهنمایی کلیات و جزئیات کالا و خدمات که برای انتخاب و جلب نظر مشتری در اختیارش قرار می‌گیرد. نقش طراحی در کاتالوگ بسیار کلیدی است. دیده شدن کاتالوگ توسط مشتری بزرگترین فرصت برای تبدیل شدن به خریدار محصول است که از آن نمی‌توان ساده گذشت. طراحی چشم نواز و حرفه‌ای یک کاتالوگ موجب خودنمایی محصول و جلب نظر مشتری می‌شود.

نمونه کاتالوگ های طراحی شده توسط روتاپک

طراحی کاتالوگ – پروژه پالایشگاه آبادان

کاتالوگ

ویژگی های کاتالوگ استاندارد

برای کاتالوگ‌ها استانداردهای سخت گیرانه‌ای وجود ندارد و می‌توان در طراحی آن‌ها از آزادی عمل زیادی بهره برد. اما اصولی وجود دارد که در اکثر کاتالوگ‌های حرفه‌ای طراحی شده دیده می‌شود.

برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

  • کاتالوگ در ابعاد و سایزهای متنوع طراحی و چاپ می‌شود اما ابعاد معمول برای کاتالوگ A4، B4، A5، B5 است.
  • تصاویر مورد استفاده در کاتالوگ از مرحله عکاسی تا ادیت و صفحه بندی باید با کیفیت بالا و دقت بسیاری تهیه شوند.
  • طراحی کاتالوگ کمی از ساده بودن فاصله دارد اما مینیمال بودن طراحی کاتالوگ همچنان یک اصل مهم است. چیدن عناصر و تصاویر در کنار هم نیاز به آموزش و تجربه بالایی دارد.
  • اطلاعات محصول معمول بصورت خلاصه آورده می‌شود. و از توضیحات اضافی در کاتالوگ پرهیز می‌شود.
  • کاتالوگ نباید خسته کننده و وقت گیر باشد. اطلاعات و تصاویر باید برای خواننده در حین جذابیت با سرعت بیشتری به پایان خود برسد.
  • در مطالب کاتالوگ برای پرسش‌های پر تکرار مشتریان پاسخ وجود داشته باشد.
  • کالیبره کردن رنگ‌ها در طراحی به نحوی پیش بینی می‌شود که بعد از چاپ تفاوت چشمگیر بین طرح تولید شده و چاپ شده دیده نشود.
  • شناخت نیازها و انتظارات مشتریان و نیز دسته بندی مشتریان از نظر سن، جنسیت، تیپ شخصیتی، شغل، سطح تحصیلات، جایگاه اجتماعی و میزان توان مالی و … باید در نظر گرفته شود.
  • طراحی خلاقانه در کنار رعایت نظم صفحات و عناصر مورد استفاده که در کنار هم زیبایی کار را افزایش می‌دهند.
  • متون به کار رفته در کاتالوگ باید با حساسیت و وسواس خاصی انتخاب و نگارش شوند.
  • جلد کاتالوگ مهمترین بخش آن است و در طراحی باید توجه ویژه‌ای به آن نمود. جلد بد باعث دیده نشدن کل کاتالوگ خواهد شد.
  • در کاتالوگ‌های صنعتی از نمودار و اطلاعات دیداری نیز استفاده می‌شود.

انواع کاتالوگ از نظر کاربرد

کاتالوگ‌ها بر اساس محصول و خدماتی که ارائه می‌شود، تفاوت‌هایی دارند. از جمله آن می‌توان به تفاوت در انتخاب رنگ‌ها، جایگذاری، صفحه بندی، انتخاب عکس و سایز آن، مقدار اطلاعات و نوع اطلاعاتی که باید در کاتالوگ ارائه شود و … اشاره کرد.

کاتالوگ‌ها از نظر کاربرد به انواع صنعتی، تبلیغاتی، مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی، صنایع دستی، صنایع دارویی، صنایع نساجی، چرم و کیف و کفش، دکوراسیون و طراحی داخلی ساختمان، لوازم لوکس و … تقسیم می‌شوند.

چکیده: کاتالوگ نیاز هر سازمان و شرکت معتبر که محصول یا خدمتی ارائه می‌کند است. جذابیت کاتالوگ در عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان طراحی جلد کاتالوگ برشمرد. بعد از این مهم عواملی مانند عکاسی و ادیت تصاویر، انتخاب رنگ‌ها و اجزای بصری و اطلاعات مندرج و مشخصات محصول است. کاتالوگ‌ها را میتوان بر اساس نوع محصول ارائه شده در آن  مانند کاتالوگ صنعتی، تبلیغاتی، مواد غذایی و مانند آن دسته بندی کرد.

فهرست