ویژگی های کاتالوگ استاندارد
برای کاتالوگها استانداردهای سخت گیرانهای وجود ندارد و میتوان در طراحی آنها از آزادی عمل زیادی بهره برد. اما اصولی وجود دارد که در اکثر کاتالوگهای حرفهای طراحی شده دیده میشود.
برخی از این ویژگی ها عبارتند از:
- کاتالوگ در ابعاد و سایزهای متنوع طراحی و چاپ میشود اما ابعاد معمول برای کاتالوگ A4، B4، A5، B5 است.
- تصاویر مورد استفاده در کاتالوگ از مرحله عکاسی تا ادیت و صفحه بندی باید با کیفیت بالا و دقت بسیاری تهیه شوند.
- طراحی کاتالوگ کمی از ساده بودن فاصله دارد اما مینیمال بودن طراحی کاتالوگ همچنان یک اصل مهم است. چیدن عناصر و تصاویر در کنار هم نیاز به آموزش و تجربه بالایی دارد.
- اطلاعات محصول معمول بصورت خلاصه آورده میشود. و از توضیحات اضافی در کاتالوگ پرهیز میشود.
- کاتالوگ نباید خسته کننده و وقت گیر باشد. اطلاعات و تصاویر باید برای خواننده در حین جذابیت با سرعت بیشتری به پایان خود برسد.
- در مطالب کاتالوگ برای پرسشهای پر تکرار مشتریان پاسخ وجود داشته باشد.
- کالیبره کردن رنگها در طراحی به نحوی پیش بینی میشود که بعد از چاپ تفاوت چشمگیر بین طرح تولید شده و چاپ شده دیده نشود.
- شناخت نیازها و انتظارات مشتریان و نیز دسته بندی مشتریان از نظر سن، جنسیت، تیپ شخصیتی، شغل، سطح تحصیلات، جایگاه اجتماعی و میزان توان مالی و … باید در نظر گرفته شود.
- طراحی خلاقانه در کنار رعایت نظم صفحات و عناصر مورد استفاده که در کنار هم زیبایی کار را افزایش میدهند.
- متون به کار رفته در کاتالوگ باید با حساسیت و وسواس خاصی انتخاب و نگارش شوند.
- جلد کاتالوگ مهمترین بخش آن است و در طراحی باید توجه ویژهای به آن نمود. جلد بد باعث دیده نشدن کل کاتالوگ خواهد شد.
- در کاتالوگهای صنعتی از نمودار و اطلاعات دیداری نیز استفاده میشود.
انواع کاتالوگ از نظر کاربرد
کاتالوگها بر اساس محصول و خدماتی که ارائه میشود، تفاوتهایی دارند. از جمله آن میتوان به تفاوت در انتخاب رنگها، جایگذاری، صفحه بندی، انتخاب عکس و سایز آن، مقدار اطلاعات و نوع اطلاعاتی که باید در کاتالوگ ارائه شود و … اشاره کرد.
کاتالوگها از نظر کاربرد به انواع صنعتی، تبلیغاتی، مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی، صنایع دستی، صنایع دارویی، صنایع نساجی، چرم و کیف و کفش، دکوراسیون و طراحی داخلی ساختمان، لوازم لوکس و … تقسیم میشوند.