طراحی لوگو

طراحی لوگو

لوگو چیست و چه اهمیتی دارد؟

لوگو شناسنامه کوچکی از کسب و کار شماست. آنچه در ذهن مشتری از برند شما هک می‌شود، لوگو شماست. طراحی لوگو قبل از طراحی بسته بندی و طراحی اقلام تبلیغاتی و مانند آن اهمیت دراد چرا که  در تبلیغات و چاپ بسته بندی و راه اندازی وبسایت و چاپ کارت ویزیت و تمام مواردی که هویت برند در آن نمایش داده می‌شود، لوگو حضور دارد. لوگو نامناسب و غیر اصولی سایر طراحی هایی که برای برند شما انجام می‌شود را تحت الشعاع قرار می‌دهد. هر برند دارای شخصیت خاص خودش است. هر کسب و کار برای انجام یک وظیفه منحصر به فرد شکل می‌گیرد. مشتری شخصیت و وظیفه برند را ابتدا در لوگو جست و جو می‌کند.

عوامل موثر در طراحی لوگو

لوگو بسته به نوع کاربرد و نوع سازمان یا کسب و کاری که در حال معرفی آن است، وظایف متغیری دارد. در ادامه وظایف و خصوصیات لوگوها در هر کاربرد را بررسی خواهیم کرد.

خصوصیات عمومی در لوگوها

هر لوگو جدا از خصوصیات خاص برند و حوزه فعالیت دارای خصوصیات عمومی است که در همه لوگوها مشترک است.

ترکیب رنگ در لوگو

رنگ بیشترین تاثیر را در بیننده دارد. هر رنگ خاصیت خودش را دارد و استفاده از هر رنگ با هدفی معین می‌تواند هویت بصری لوگو را شکل دهد. معمولا یک تا سه رنگ را می‌توان در لوگو بکار برد و یک رنگ را در نقش رنگ غالب انتخاب می‌کنیم. که معمولا همان رنگ سازمانی انتخاب می‌شود. انتخاب این رنگ ها به نوع و تیپ شخصیتی مشتریان شما، هویت برند، نوع کار و وظیفه برند و خصوصیاتی که هر رنگ دارد و در لوگو مورد نیاز است بستگی دارد. جدا از تاثیر هر رنگ به تنهایی، ترکیب آن‌ها نیز اهمیت دارد. رنگ‌ها می‌توانند با رنگ های مکمل خود بکار روند و تاثیر آن‌ها در مخاطب را دستخوش تغییر کنند.

استفاده از فضاهای خالی (فضای منفی)

فضای خالی به خودی خود یک عنصر طراحی محسوب می‌شود. به آن فضای منفی نیز گفته می‌شود. به کار بردن درست فضای منفی باعث جلب توجه عناصری که در اطراف آن است می‌شود. این کاربرد معمولا در طراحی مینیمال دیده می‌شود. فضای منفی باعث تمرکز بیننده روی عناصر اصلی می‌شود و از پرت شدن حواس او جلوگیری می‌کند.

اشکال هندسی در لوگو

در طراحی لوگو از هر شکل برای یک هدف خاص استفاده می‌شود. در ادامه چند مورد از این اشکال را بررسی می‌کنیم:

دایره: به عنوان نماد ثبات برند و همکاری شناخته می‌شود و مفهوم وحدت را در ذهن بیننده تداعی می‌کند.

مربع و مستطیل: ترکیبی از جسارت و تعادل هستند. مستطیل‌ها با گوشه‌های تیز نشانه‌ای از استحکام و قابل اعتماد بودن هستند.

مثلث: احساسات و ایده‌ها را منتقل می‌کند و نشانه قدرت و انرژی است.

خطوط افقی: نشانه آرامش و ثبات هستند.

خطوط عمودی: نشانه قدرت و آینده نگری است و معمولا با رنگ‌های پررنگ و محکم بکار می‌روند.

خطوط منحنی: احساس حرکت و ریتم را تداعی می‌کند.

سادگی در طراحی لوگو

سادگی طراحی موجب ماندگاری و زیبایی می‌شود. وقتی یک لوگو را ساده طراحی کنید باید عناصر کمتری در آن به کار برده شود که این امر طراحی را مشکل‌تر خواهد کرد. زیرا باید با همان عناصر کم و ساده‌تر لوگو رسالت و وظیفه خود را انجام دهد. زیبایی خود را حفظ کند. پیام برند را منتقل کند. حس قابل اعتماد بودن را القا کند. در حافظه بیننده ماندگار باشد.

اصالت طراحی لوگو

لوگو شما نباید شبیه هیچ لوگوی دیگری باشد. نباید با برند دیگری اشتباه گرفته شوید. منحصر به فرد بودن لوگو باعث ایجاد حس اصالت و قابل اطمینان بودن می‌شود.

قابلیت تطبیق

لوگوی برند شما در همه کارت ویزیت‌ها بروشورها کاتالوگ‌ها تابلوهای مکان‌های فیزیکی وبسایت و … بکار خواهد رفت. پس باید طوری پیش بینی شود که برای هر فضا و کاربردی مناسب باشد. به عنوان مثال شرکت تولید مواد غذایی نباید از یکی از محصولاتش برای ایجاد لوگو استفاده کند چون در صورت استفاده لوگو روی دیگر محصولات تولیدی خود، لوگو کاربرد خود را از دست می‌دهد.

نسبت اندازه عناصر در  لوگو

تعادل و رعایت نسبت‌ها در عناصر لوگو موجب زیبایی آن خواهد شد و آن را معنی دار می‌کند.

نمونه لوگوهای طراحی شده توسط تیم روتاپک

طراحی لوگو با اخرین متدها و استانداردها برای شرکت‌ها و برندهای معتبر در رزومه تیم روتاپک جای گرفته است. چند نمونه از این لوگوها را مشاهده می‌کنید:

طراحی لوگو – جیوانا

لوگو

طراحی لوگو – ژیکان

لوگو

طراحی لوگو – عراقی

لوگو

طراحی لوگو – کوکو

لوگو

طراحی لوگو – ماهکده

لوگو

طراحی لوگو – رازیان

لوگو

طراحی لوگو – نوتست

لوگو

طراحی لوگو – جلوه

لوگو

قبل از طراحی لوگو

لوگو چه کاری قرار است انجام دهد؟

قبل از انتخاب عناصر و سبک طراحی لوگو باید برای پرسش‌های زیر پاسخ داشته باشیم:

  • شعار و پیام برند را چگونه در لوگو جای دهیم؟
  • برند شما چه مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبا دارد؟
  • از دید مشتری برند شما به چه خصوصیتی شناخته می‌شود؟
  • آیا طرح مورد نظر شما قادر است کسب و کارتان را به درستی معرفی کند؟
  • رنگ یا تم سازمانی شما چیست؟

گروه طراحی روتاپک با داشتن سال‌ها تجربه در طراحی لوگو افتخار طراحی لوگو برای برندهای معتبری را داشته که تعدادی از آن‌ها را در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید.

چکیده: اولین قدم برای طراحی هر موردی در یک برند طراحی لوگو آن برند است. نقش کلیدی لوگو در معرفی برند بصورت خلاصه در یک تصویر کوچک را نباید دست کم گرفت. برندهای بزرگ هزینه‌های گزافی برای طراحی لوگو پرداخت کرده اند. ترکیب عناصر و انتخاب رنگ‌ها باید تابع شرایط خاصی از جمله بکار بردن اشکال هندسی مطابق با هویت برند، انتخاب رنگ بصورت اصولی و حرفه‌ای، رعایت سادگی و مینیمال بودن لوگو، اصالت و تطبیق پذیری و رعایت نسبت اندازه عناصر باشد.

فهرست