طراحی ست اداری

طراحی ست‌های اداری

فرصتی برای معرفی نام و مفاهیم برند شما!

طراحی و چاپ ست اداری برای سازمان‌های متوسط و بزرگ یک لزوم محسوب می‌شود. سازمان‌ها در رقابت دیده شدن در چشم مشتریان و مخاطبان از هر فرصتی استفاده می‌کنند. با استفاده از این فرصت اعتبار برند و کیفیت محصول و خدمات خود را به رخ می‌کشند. القای اصالت سازمان با استفاده از حضور پررنگ‌تر و هدفمندتر در سربرگ نامه‌ها، پاکت‌ها و سایر ملزومات مکاتبات می‌تواند در ذهن بیننده نقش ببندد.

مشتری یا ارباب رجوع با دیدن لوگو و رنگ‌های سازمانی و طراحی خاص که روی سربرگ و کارت ویزیت و پاکت و اقلام اهدایی می‌بیند، به اصالت و اعتبار کار شما پی می‌برد. ناخودآگاه در ذهن خود مجموعه‌ای را تداعی می‌کند که به کار خود مسلط و قادر به رفع نیازهای مشتریان خود به نحو احسن هست.

ست اداری شامل چه چیزهایی می‌شود؟

از اقلامی که ست اداری می‌تواند شامل شود می‌توان به سربرگ‌های سایز A4 و A5 ، پوشه‌ها (سایزهای مختلف) پاکت‌ نامه، دفترچه و کاغذهای یادداشت، برچسب اموال، لیبل، کارت ویزیت، فاکتورها، فرم های استخدام، کارت شناسایی پرسنل و … اشاره کرد.

استفاده از ست اداری در سازمان حتی در کارکنان نیز حس خوبی ایجاد می‌کند. همچنین در روال کار و کیفیت انجام امور تاثیر می‌گذارد.

وظایف و نقش‌های ست اداری

یک ست اداری با طراحی درست و اصولی وظایف زیر را به عهده دارد:

  • جای گرفتن در حافظه مخاطب با استفاده از طراحی مناسب
  • ایجاد نظم سازمانی در مکاتبات و جلوگیری از سردرگمی‌های درون سازمانی
  • جلب اعتماد مشتری از طریق شناساندن سازمان با استفاده از طراحی اصولی که اصول و مفاهیم سازمان را بازگو کند.
  • ایفا کردن نقش تبلیغاتی و بازاریابی در نامه نگاری‌ها و مکاتبات
  • معرفی شخصیت، نقش و فعالیت سازمان و خدمات و محصولات
  • بازگو کردن اطلاعات رسمی سازمان، شعارها و در برخی موارد حتی قوانین سازمان و مواردی مانند اطلاعات تماس در متون و اطلاعات درج شده در ست اداری

گذری بر اصول طراحی ست اداری

در طراحی ست اداری نکاتی باید رعایت شود که از جمله آن‌ها داشتن طراحی متناسب با نوع کار و وظیفه سازمان است. به عنوان مثال در ست اداری یک بیمارستان از عناصر آرامش بخش و مرتبط با سلامتی استفاده می‌شود. در سازمان‌های ورزشی از رنگ‌های شاد و پرانرژی و یک تم محرک استفاده می‌شود. در مجموعه مرتبط با وکالت رنگ‌های رسمی بکار می‌رود.

عوامل موثر در طراحی ست اداری

رنگ: رنگ‌ها در طراحی معنی و مفهوم خاص خودش را دارد. برای مثال رنگ‌هایی مثل آبی و سبز آرامش بخش هستند و رنگ نارنجی و قرمز محرک است. در کنار رنگ‌های اصلی از رنگ‌های مکمل نیز برای تکمیل حس و حال طراحی استفاده می‌شود. ترکیبی از مجموع این رنگ ها باعت شناخت و ماندگاری در حافظه مخاطب و جلب توجه و دیده شدن می‌شود.

فونت: هر فونت کاربرد خاص خودش را دارد. فونت‌هایی مانند فونت کودک، یکان، میترا و هما کاربرد غیر رسمی و تفریحی دارند. در مقابل فونت‌های نازنین، زر، تیتر و … کاربرد رسمی دارند. همچنین با استفاده از فونتی مانند ایران سنس یا وزیر می‌توان زیبایی و رسمی بودن را در کنار هم حفظ کرد که خواننده را به خواندن هر چه بیشتر مطلب دعوت می‌کند.

لوگو: لوگو شناسنامه کوچکی از هویت یک برند است. لوگو در همه اقلام ست اداری جای دارد و نقش اصلی و مهمی در انتقال پیام و زیبایی آن دارد.

چکیده:  ادارات و سازمان‌های متوسط و بزرگ نیاز به قالبی برای اسناد و نامه‌ها و ملزومات مکاتبه‌ای خود دارند که با تم سازمانی و شخصیت برند هماهنگ باشد و حس معتبر و قابل اطمینان بودن را برجسته کند. استفاده از ست اداری طراحی شده مختص برند این نیاز مهم و حیاطی را برطرف می‌کند. و در کنار آن نقش بازاریابی و تبلیغاتی خود را نیز بازی می‌کند.

فهرست