طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی

اهمیت طراحی بسته بندی در چیست؟

بسته بندی لباس محصول است. قبل از شناخت هر کسی شما ابتدا لباس و ظاهر آن شخص را می‌بینید. به احتمال قوی با کسی که لباس و وضعیت نامناسب و نامتعارف دارد میلی به آشنایی نخواهید داشت. هر چند شخصیتی غنی و دلچسب در این لباس پنهان شده باشد. بسته بندی محصول داستانی از محصول داخل آن، برند تولید کننده روایت می‌کند. در صورتی که وظیفه روایت داستان بخوبی ایفا نشود محصول شما در قفسه‌های فروشگاه خاک خواهد خورد. بسته بندی محصول باید علاوه بر ارائه اطلاعات محصول و لوگو و شعار برند و مزیت‌های رقابتی و … نمایش دهنده شخصیت و اصالت برند سازنده محصول نیز باشد. طراحی بد نه تنها محصول بلکه برند شما را زیر سوال خواهد برد.

چرا روتاپک؟

روتاپک با دراختیار داشتن کارشناسان متخصص در حوزه طراحی و فرم بندی و با داشتن تجربه سالیان کار در این زمینه افتخار رضایت مشتریان بزرگ و معتبر را یدک می‌کشد.

نمونه هایی از بسته بندی های طراحی شده توسط روتاپک

ویژگی‌های طراحی بسته بندی

رنگ‌های مورد استفاده در طراحی

طراحی باید از طیف رنگ‌های متناسب با محصول استفاده کند. این طیف رنگ طوری تنظیم می‌شود که دید مشتری را در بین انبوهی از محصولات مشابه اشغال کند که حتی بعد از عبور از دید مشتری نیز بتواند در حافظه تصویری او نقش ببندد.

تصویر محصول روی بسته بندی

نمایش محصول به دو روش می‌تواند انجام گیرد. روش ایجاد پنجره و قراردادن تصویر محصول. پنجره به بخشی از بسته بندی گفته می‌شود که شفاف است و روی آن چاپ صورت نمی‌گیرد. در نتیجه مشتری مستقیما محصول داخل بسته بندی را مشاهده می‌کند. همچنین با عکاسی و ادیت عکس و قراردادن محصول روی کار نیز می‌توان محصول را نمایش داد.

طراحی نوع ظرف (Container) بسته بندی

طراحی تنها شامل گرافیک و چیدمان و انتخاب رنگ نیست!

طراح باید نوع ظرف بسته بندی را بسته به نوع و نیاز محصول تعیین و طراحی کند. برای مثال از پاکت‌های ایستاده ، پاکت‌های بغل کاست، انواع جعبه، پاکت ساده، ظروف پلاستیکی با چسباندن لیبل روی آن، بطری‌های شفاف و رنگی با استفاده از شرینک حرارتی و … استفاده می‌شود که هر یک در طراحی انعطاف دارند و انتخاب هر یک بسته به محصول می‌تواند مناسب باشد.

شناخت مشتریان محصول

خصوصیات مشتریان شما از مهم‌ترین معیارها برای طراح است. بسته بندی محصولات مناسب برای کودکان ویژگی‌های خاص خود را دارد. محصولات بهداشتی و سلامت در بسته بندی ویژه همین کاربرد ارائه می‌شوند. شناخت خصوصیات مشتریان محصول به امر طراحی و در نهایت فروش بهتر کمک می‌کند.

اطلاعات درج شده روی بسته بندی

اولویت بعد از طراحی تصاویر و عناصر تصویری، اطلاعات درج شده روی محصول است. تشخیص اینکه چه اطلاعاتی مورد نیاز مشتری است و چه چیزهای برای روی بسته بندی مناسب نیست. همچنین متون درج شده روی بسته بندی با چه اولویتی باید چیده شود؟

یک شعار خوب در کنار لوگو و نام برند وقتی با تصویر و طراحی حرفه‌ای همراه شود، مشتری را به خرید مجاب می‌کند. درج اطلاعاتی مانند ترکیبات، مجوزها و نحوه مصرف باعث اعتبار محصول می‌شود و به مشتری از سلامت و قابل اعتماد بودن محصول می‌گوید. ضمن اینکه اطلاعات محصول باید شفاف و صادق باشند. سود اصلی در جذب و وفادار سازی مشتری است نه در فریب او!

طراحی مینیمال (minimal)

طراحی مینیمال یعنی با استفاده از حداقل عناصر و متن طرحی ساده و در عین حال زیبا تولید کرد. ذهن مشتری وقت و حوصله پردازش تصاویر شلوغ را ندارد. پس ناخودآگاه بدنبال بسته بندی ساده‌تر که مفهوم را راحت‌تر انتقال دهد می‌گردد. طراحی مینیمال به معنی طراحی ساده و بی زحمت نیست! تلفیق سادگی و زیبایی گاهی بسیار دشوارتر از تولید طرح‌های با جزئیات زیاد است.

تاثیر شرایط اقلیمی در بسته بندی

آداب و رسوم، مذهب، شرایط جغرافیایی و نژادی، آب و هوا و… در یک اقلیم می‌توانند در طراحی مورد پسند مخاطبان محصول در آن اقلیم تاثیر گذار باشند.

الهام گرفتن از طبیعت

طبیعت به عنوان مرجعی کامل و الهام بخش از زیبایی‌ها می‌تواند در طراحی بسته بندی بسیاری از محصولات علی الخصوص محصولات طبیعی و ارگانیک و خوراکی مفید باشد.

طراحی خوب احساسات مشتری را هدف می‌گیرد!

اغلب مشتریان نه با تحقیق و پرس و جو بلکه با احساسات خود خرید می‌کنند. برای انتخاب شدن توسط مشتری باید احساسات او را درگیر کرد. متناسب با جنس مخاطب هر محصول احساسات همان طیف از مشتریان هدف بررسی می‌شود. متناسب با احساسات او طراحی جهت دهی می‌شود. در نتیجه بعد از دیدن بسته بندی محصول توسط این نوع از مشتری احتمال خرید به شدت بالا می‌رود.

پس از طراحی

قدم بعدی چیست؟

طراحی بسته بندی هر چند راضی کننده و چشمگیر باشد، اما در نهایت روی متریال چاپ در معرض دید قرار می‌گیرد. کیفیت و متریال چاپ، همچنین انتخاب مجموعه چاپ معتبر و با سابقه در خروجی کار تاثیر بسزایی دارد. مرکز چاپ و بسته بندی همدان با ۶ سال سابقه در چاپ بسته بندی و سال‌ها تجربه در صنعت چاپ و تبلیغات، توانایی چاپ در کمترین زمان ممکن و با تیراژ دلخواه را داراست.

فهرست